تبلیغات
عکس ماشین - بی ام وه
درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

نویسندگان

نظرسنجی

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

ب ام و
لوگوی BMW
نوع شرکت سهامی عام
ISIN DE0005190003
تأسیس ۷ مارس ۱۹۱۶ تحت نام
Bayerische Flugzeug-Werke
دفتر اصلی پرچم آلمان مونیخ، بایرن
مدیریت

نوربرت رایتهوفر

کارکنان ۱۰۷٬۵۳۹ (دسامبر ۲۰۰۷)
درآمد ۵۶٫۰۱۸ میلیارد یورو (۲۰۰۷)
زمینه فعالیت خودروسازی
وب‌گاه www.bmwgroup.com

ب ام و (BMW) که کوتاه شدهٔ عبارت آلمانی Bayerische Motoren Werke AG است، یک کمپانی مستقل آلمانی و از تولید کنندگان بنام خودروی سواری و موتورسیکلت در جهان است. این کمپانی صاحب کمپانیهای رولز رویس (Rolls-Royce) و مینی (MINI) است ، و سابق بر این کمپانی روور(Rover) را نیز در اختیار داشته‌است .

فهرست مندرجات

[نهفتن]

[ویرایش] در یک نگاه

ب ام و یا کارخانهٔ موتورسازی باواریا یک شرکت اتوموبیل‌سازی مستقل آلمانی است. شرکت ب ام و سازندهٔ ماشین‌های لوکس و با کیفیت است و شرکت مادر کارخانه‌هایی نظیر رولز رویس و مینی می‌باشد . کار خودش را با ساخت موتورهای هواپیما در ابتدا آغاز کرد. در سال ۱۹۲۳ شروع به تولید موتور سیکلت کرد و در سال ۱۹۲۹ آغاز به تولید اتومبیل کرد. آرم دایره‌ای این شرکت نشاندهندهٔ ملخ هواپیماهای تولیدی در سال های اولیه تاسیس شرکت میباشد.این شرکت هواپیمایی برای آلمان در جنگ جهانی دوم ساخت ولی در حین جنگ به صورت ناگواری تخریب شد و بیشتر دستگاه‌های آن به تاراج متفقین رفت.

این شرکت کارخانهٔ روور بریتانیا را در سال ۱۹۹۴ خرید ولی به علت‌های ضررهایی که کرد در سال ۲۰۰۰ این شرکت را به فروش رساند و به جای آن شرکت مینی را خرید .

[ویرایش] تاریخچه

بعد از جنگ جهانی اول به موجب قطع نامهٔ ورسای کارخانهٔ ب ام و مجبور شد که قسمت تولیدات موتور هواپیمای خود را متوقف کند . این شرکت تا سال ۱۹۲۳ فقط موتور سیکلت تولید می‌کرد و با برداشته شدن تحریم‌ها در سال ۱۹۲۸ شروع به تولید خودرو کرد .

آرم آبی رنگ نشان این شرکت بعضی اوقات به پره‌ها ی چرخنده یک هواپیمای ملخی تشبیه می‌شود. و این در سال ۱۹۲۹ مورد تایید این شرکت قرار گرفت که حدود ۱۲ سال پس از طراحی این لوگو بود.

ساختمان مرکزی ب ام و در مونیخ

در ایجاد چنین نشانی عوامل زیادی تاثیر داشنتد که در این میان می‌توان به پرچم ایالت باواریا که به رنگ آبی و سفید است و هم چنین کارخانهٔ موتورسازی راپ (Rapp Motorenwerke) که آن هم در باواریا بود و از رنگ‌های آبی و سفید اشتفاده کرده بود اشاره کرد. اولین موفقیت این شرکت تولید هواپیماهای IIa inline-six بود که در زمان رقابت‌های جنگی ایجاد شد. در بحبوحه جنگ جهانی دوم نیز بی ام وی دوباره دست به تولید هواپیما و موتورهای ان برای نیرو هوایی دوباره مصلح شده آلمان شد.

در سال ۱۹۵۹ با توجه به اوضاع اقتصادی بد این شرکت موسسان آن تصمیم گرفتند که دو برنامه را ادامه دهند یعنی یا شرکت را معلق کنند یا این که به همین وضع به کار خود ادامه دهند.آنها پس ازبررسی تصمیم گرفتند به کار خود ادامه دهند و با چند شرکت کوچک هواپیما سازی باقی مانده بعد از جنگ همکاری خود را آغاز کردند.این همکاری باعث سود دهی و موفقیت دوبارهٔ ب ام و شد.در همان سال بود که ۴۵٪ سهام این شرکت توسط خانوادهٔ کوانت (Quandt) خریداری شد و بقیه نیز به صورت عمومی به مردم واگذار شد.

ب ام و در سال ۱۹۹۴ شرکت انگلیسی روور (Rover) را خریداری کرد و این شرکت تا سال ۲۰۰۰ پیش از ضرر دهی بسیار شدیدش توسط ب ام و اداره می‌شد.پس از واگذاری روور به کمپانی فینیکس (Phoenix) در سال ۲۰۰۰ ب ام و شرکت مینی (MINI) را خریداری کرد.

[ویرایش] گاهشمار

  • آغاز کار BMW در سال ۱۹۱۳ توسط کارل فردریش رپ (Karl Friedrich Rapp) در کشور آلمان است.
  • این کمپانی در ابتدا موتور قایق تولید می‌کرده و علامت این کمپانی نیز نشان از چرخش ملخ آن می‌باشد.
  • در سال ۱۹۱۶ کمپانی BMW دست به ساخت موتورهای V۱۲ برای امپراتوری اتریش-مجارستان زد.[نیازمند منبع]
  • در سال ۱۹۱۷ کارل رپ از مدریت کنارگیری کرد و فرانتس جوزف پاپ (Franz Josef Popp) از کارخانه داران اتریشی جایگزین وی شد.
  • در سال ۱۹۱۸ کمپانی به نام BMW AG درآمد.
  • در سال ۱۹۱۹ BMW نخستین موتور موتورسیکلت خود را طراحی نمود که در موتورسیکلتی به نام ویکتوریا ساخت یک کمپانی در نورمبرگ به کار رفت.
  • در سال ۱۹۲۳ BMW نخستین موتور سیکلت خود را به نام R۳۲ تولید نمود، R۳۲ موتوری ۵۰۰cc و هواخنک داشت.
  • در سال ۱۹۲۷ شرکت BMW نخستین خودروی سواری خود را تولید نمود.

[ویرایش] تولیدات

در سال ۲۰۰۶ این شرکت در ۵ کشور حدود ۱، ۲۰۶، ۸۸۴ خودرو تولید کرد.

کشور ساخت ماشین‌ها (۲۰۰۶) مدل‌ها
آلمان بی ام دبلیو ۹۰۵٬۰۵۷ دیگر
انگلستان مینی ۱۸۷٬۴۵۴ مدل‌های مختلف بی ام دبلیو
رولز رویس ۶۷ همهٔ ماشین‌های رولز رویس
اتریش ب ام و ۱۱۴٬۳۰۶ ب ام و ایکس ۳
آمریکا ب ام و ۱۰۵٬۱۷۲ ب ام و ایکس ۵, ایکس ۶, زد ۴
آفریقای جنوبی ب ام و ۵۴٬۷۸۲ سری ۳ دبلیو
مجموع ۱٬۲۰۶٬۸۸۴

[ویرایش] موتور سیکلت ها

کارخانهٔ ب ام و ابتدا شروع به ساخت موتور موتور سیکلت کرد و سپس در سال‌های آغازین جنگ جهانی اول شروع به ساخت موتور سیکلت کرد. اولین موتور سیکلت موفقیت امیز این شرکت بعد مدل به درد نحور (Helios and Flink) آر ۳۲ (R32) نام داشت.این موتور سیکلت دارای موتور بوکسر (Boxer)دوقلو بود که در آن سیلندر ICCE از هر طرف وسیله بیرون می‌زد.به غیر از مدل‌های تکی نمامی مدل‌های موتور سیکلت‌های ساخته شده توسط ب ام و ظاهری منحصر به فرد دارند و این ظاهر را تا سال ۱۹۸۰ حفظ کردند.هنوز موتورهای ب ام و ای هستند که به همین شکل ساخته می‌شوند و نام خود را با سری آر بر زبان‌ها انداخته‌اند.در بحبوحه جنگ جهانی دوم ب ام و شروع به ساخت موتور سیکلت آر ۷۵ کرد که جایی برای نصب کنار خودرو داشت.

این همراه بود با طراحی یکتای آن که از روی زوندپ (Zündapp) کپی برداری شده بود و چرخ‌های آن همان چرخ‌های موتور بود و دیفرانسیل آن روی موتور قفل می‌شد.همین باعث استحکام بسیار زیاد آن شد به طوری که آن را به خودرو جیپ بسیار شبیه کرد.

ب ام و مدل ار 32 اولین موتور ساخته شده توسط ب ام و

در سال ۱۹۸۳ بود که مدل‌های سری ک (K Series) پا به عرصهٔ وجود گذاشتند آنها را آجرهای پرنده (The Flying Brick) می‌نامیدند.(این نامگذاری به خاطر آن بود که اولین موتور این سری یعنی ک۱ (K۱) به همین نام معروف بود.مدت اندکی پس از آن ب ام و شروع به تولیذ موتورهای سری گ (G)و سری اف (F) با موتور دقولوی روتاکس (Rotax) کرد.

در اوایل سال ۱۹۹۰ بود که ب ام و شروع به ارتقای مدل ایرهد (Airhead) بوکسر خود کرد.که بعدها به اویل هد (Oilhead) معروف شد.در سال ۲۰۰۲ موتورهای ایل هد دارای دو جرقه زن برای هر سیلندر بودند.در سال ۲۰۰۴ این شرکت میله (Shaft) ی بالانس داخلی را به موتور اضافه کرد هممین باعث افزایش ظرافیت آن به ۱۱۷۰ سی سی و افزایش توان آن به ۱۰۰ اسب بخار در مدلR۱۲۰۰GS شد که نسبت به مدل R۱۱۵۰GSبا مشخصه‌های ۸۵ اسب بخار و ۱۰۰۰ سی سی برتری زیادی داشت.

بی ام دبلیو مدل جی تی 600

در سال ۲۰۰۴ ب ام و مدل K1200S را معرفی کرد.این موتور بسیار قوی و با تکنولوژی بالا و نشانهٔ تغییر نگرش ب ام و برای رقابت با موتور سازی‌هایی نظیر سوزوکی، کاوازاکی، هوندا و یاماها بود و مشخصات عمدهٔ آن موتور ۱۶۷ اسب بخاری و وزن سبک ان بود که باعث قابل رقابت شدن آن موتور با بقیه هم دسته‌ها بود.در ضمن موتور توسط تیم فرمول ۱ ویلیامز طراحی شده بود.سیستم تعلیق عقب اتوماتیک از مزایای قابل توجه این مدل بود.

ب ام و یکی از بنیان گذاران ترمزهای ضدقفل در صنعت بود و از اوایل دههٔ ۸۰ شروع به استفاده از این سیستم در موتورهای خودش کرد. مدل‌های ۲۰۰۶ به این شرکت مجهز به سیستم‌های پیچیدهٔ جلوگیری از سر خوردن و کنترل تعادل الکترونیکی هستند. ب ام و مبدع سیستم‌های تعلیق برای موتور سیکلت است و زود تر از همه این سیستم‌ها را در موتور سیکلت‌های خود به کار برده‌است.بیستر مدل‌های مدن ب ام و دارای سیستم تعلیق عقب هستند.همچنین ب ام و از سیستم تعلیق دیگری نیز در موتورهای ۱۹۹۰ استفاده می‌کند که به Telelever معروف است و باعث می‌شود که تکان موتور به صورت قابل توجهی کاهش یابد،

[ویرایش] باشگاه‌های موتور سواری

باشگاه‌های زیادی در سرار جهان از ب ام و استفاده می‌کنند.برگترین‌های آنها سندکای موتور سواران ب ام و و صاحبان موتور سیکلت‌های ب ام و در آمریکا هستند که هر دو در کشور ایالات متحده قرار گرفته‌اند .

[ویرایش] اتومبیل‌های تولیدی

ب ام و ایکس شش (X6) که تلفیقی از کوپه و اس‌یووی است .

ب ام و کلاس جدیداین خط تولید به تولید اتومبیل‌های فشرده سدان و کوپه می‌پرداخت که تولیدش را از سال ۱۹۶۲ با ۱۵۰۰ دستگاه آغاز کرد و در سال ۱۹۶۷ با ۲۰۰۲ دسنگاه به پایان برد . قدرت گرفته با موتور ۴ سیلندر ب ام و،همراه با سیستم تعلیق مستقل

[ویرایش] شعارهای تبلیغاتی

شعار اصلی این کمپانی (با لذت برانید.) یا در آلمانی (Freude am Fahren) و در انگلیس (The Ultimate Driving Machine) به معنای (نهایت یک خودرو) شعار این کمپانی است ! و شعار انگلیسی (sheer driving pleasure) یا (لذت واقعی رانندگی) نیز در مناطقی توسط کمپانی BMW استفاده می‌شود.




نوشته شده توسط :میلاد خراسانچی
سه شنبه 22 تیر 1389-09:41 ق.ظ
نظرات() 

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر